Personeelstekort: tips & tricks voor jouw horecazaak
Het is weer een bijzondere tijd in een bijzondere wereld. Dat er een tekort is aan personeel in veel branches is niet meer te ontkennen. Bijna iedereen merkt er wat gevolgen van. Een interessante uitdaging, want hoe krijg je degenen die op zoek zijn naar werk nou zover dat ze bij jou aankloppen? In deze blog geven we je een hoop tips die je kan gebruiken om de gevolgen van het personeelstekort zo klein mogelijk te houden voor jouw horecazaak!
Waarom wij zo zeker weten dat ze werken? Even geleden waren we met Gastrobar RIX te zien in het RTL-nieuws omdat we op dat moment een wachtlijst hadden voor keukenpersoneel. Het is in deze tijden heel erg prettig om te merken dat je zelf toch ook nog invloed hebt op de hoeveelheid interesse voor jouw vacatures. En daarom delen we onze tips graag met jullie!
1. Creëer een bonussysteem
Wanneer iemand een nieuwe kracht aan jouw horecazaak koppelt, kun je degene die de tip gaf belonen. Dat kan bijvoorbeeld een cadeaubon zijn maar ook een stapel euro’s (hoe meer beloning, hoe meer interesse). Ga bij jezelf na: hoeveel is een nieuwe kracht waard en wat wil ik bieden voor de gouden tip? Uit eigen ervaring werkt het bonussysteem voornamelijk bij jonge werknemers. Veel jonge krachten hebben vrienden die nog geen bijbaan hebben en graag met hun vrienden samen willen werken. Op die manier komen er bijvoorbeeld een aantal werknemers voor de afwas bij, die later ook door kunnen groeien tot bediening.
2. Engelstalige krachten
Voor veel mensen is het wennen om met engelstalige werknemers te werken, maar eerlijk is eerlijk: we gaan er uiteindelijk toch naartoe. Kijk maar naar Amsterdam en Utrecht waar je in een groot deel van de horecazaken in het Engels bediend wordt. Er zijn veel internationale studenten of internationale werkenden die hier een (bij)baan zoeken, maar moeilijk aan de slag komen vanwege de taal. Je zou de vacature uit kunnen zetten bij internationale scholen, studieverenigingen en instellingen zodat je ook interesse wekt bij deze groep potentiële werknemers. Mocht je het een lastige keuze vinden om je gasten in het Engels te bedienen, misschien kun je dan eens kijken naar een vacature die net iets minder contact met gasten vereist. Wellicht een toffe bardienst? Of als kok in de keuken?
3. De vierdaagse werkweek
Deze tip is misschien niet voor iedereen mogelijk, maar vaak kan er meer dan dat je denkt! Als horecazaak vermelden dat je met een vierdaagse werkweek werkt, is voor veel werkzoekenden een interessante optie. Het beeld dat mensen van de horeca hebben is toch vaak dat je bijna zeven dagen in de week werkt. En dat terwijl het steeds populairder wordt om niet meer full time te werken. Een vierdaagse werkweek is daarom een innovatieve oplossing. Het trekt mensen die het horeca-werk leuk vinden, maar niet fulltime willen sjouwen. Natuurlijk kan een fulltime werknemer je personeelstekort nóg verder oplossen. Wanneer je echter twee mensen aantrekt die parttime willen werken in plaats van één persoon die fulltime wil werken, dan heb je hetzelfde aantal uren gevuld.
4. Werk met freelancers
Soms kan een oplossing ook zijn om met freelancers te gaan werken. Op de drukste dagen of avonden een freelancer erbij kan wonderen doen voor je personeelsbezetting. Of juist alleen voor de zomermaanden, het is maar net wat je wil.
5. Bijscholing en cursussen
Bijleren vindt iedereen leuk, zolang het maar vanuit de werkgever geregeld wordt. Ook in vacatures staat het altijd goed wanneer je concreet benoemt wat een potentiële nieuwe werknemer bij jou allemaal kan leren. Misschien een jaarlijkse barista-cursus, een gastvrijheids-training voor de horeca of misschien een training medewerkers bediening te leren hoe ze ook leiding kunnen geven aan een team (floormanager to be). Ook via het STAP-budget kun je leuke betaalde cursussen aanbieden zonder dat het jouw bedrijf veel hoeft te kosten. Je maakt je werknemers geïnteresseerder om loyaal aan je te blijven.
6. Besteed ‘overige uren’ uit
En tot slot: zorg ervoor dat ieder ingepland uur nuttig besteed kan worden. Kost het jouw werknemers bijvoorbeeld iedere dag in totaal zes manuren om schoon te maken na sluiting? Misschien kun je dan een schoonmaakbedrijf inhuren en de zes kostbare uren van je werknemers inzetten op tijden dat er ook gasten zijn.
Last but not least: zorg bij al je online uitingen voor een (subtiele) call to action naar je vacatures. En in de categorie practice what you preach: mocht je nu denken ‘wat een leuk bedrijf, bij RIX wil ik ook werken’, bekijk dan hier onze toffe vacatures!